اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو
قدیمی ترین کیک جهان:

کیک پوند

توسط شیرین کیقبادی - 12 خرداد 1399
کیک پوند

کیک پوند یکی از قدیمی‌ترین کیک‌های جهان است که به علت سادگی دستور پخت از زمان‌های گذشته به یادگار مانده‌است.

کیک پوند یکی از قدیمی‌ترین دستورات بازمانده از گذشته است. تاریخچه این کیک به سال 1700 میلادی برمی‌گردد و در دستور اولیه این کیک تنها از چهار ماده اولیه استفاده شده بود: آرد، تخم‌مرغ، شکر و کره و از هر کدام هم یک پوند (معادل 6/453 گرم) همین هم دلیل نامگذاری این کیک شد. از آنجایی که آن زمان کمتر کسی سواد خواندن و نوشتن داشت این کیک به دلیل ساده بودن دستور و مواد اولیه پرطرفدار بود و در فرهنگ غذایی مردم ماندگار شد. با گذشت زمان دستور تغییر کرد و از مواد اولیه کمتری استفاده شد چرا که نتیجه دستور اولیه کیک خیلی بزرگی بود که چند خانواده را سیر می‌کرد. همچنین به مرور مدل‌های متنوعی از این کیک با اضافه کردن مواد اولیه دیگر به وجود آمد ولی همچنان دستور ابتدایی این کیک طرفداران خودش را دارد.

کیک پوند از هیچ افزودنی‌ای برای پف استفاده نمی‌کند و تنها هم زدن تخم‌مرغ است که باعث پف آن می‌شود.

در دستور ما تنها کمی وانیل و نمک اضافه‌ شده‌است که به طعم بهتر کیک و از بین بردن بوی تخم‌مرغی کمک می‌کند.

من از قالب لوف Loaf Pan استفاده کردم ولی اگر بخواهید از قالب گرد استفاده کنید میزان مواد لازم را دو برابر نمایید. قالبِ معمول برای این کیک، یا قالب لوف است و یا قالب گردی که یک زائده در وسطش دارد که به آن Bundt Pan می‌گویند. پس از آماده شدن وقتی کیک خنک شد آن را نسبتاً نازک برش می‌زنند (مثل نان تست) و بعد سرو می‌کنند.

 

قالب لوف Loaf tin

 

 

قالب بانت Bundt tin

                                                                                   

اگر نسبت به بوی تخم‌مرغ حساس هستید توجه کنید که حتماً کیک را وقتی سرو کنید که کاملاً خنک شده باشد چرا که وقتی گرم است کمی بوی تخم مرغ می‌دهد؛ همچنین می‌توانید از مقداری رنده پوست لیموترش داخل مواد کیک هم استفاده نمایید.

مثل همیشه خوشحالم می‌کنید اگر برایم از تجربه‌تان از این دستور آشپزی بنویسید.


کیک پوند

زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه / زمان کل: 1 ساعت و 30 دقیقه / برای: 14 برش باریک
تهیه کننده: شیرین کیقبادی
یک کیک اصیل که بهترین همراه برای چای عصرانه است.
به پینترست پین کن پرینت دستور غذا
کیک پوند
[تعداد آرا: 1   میانگین: 5/5]
امتیاز دهید
مواد لازم

1/2 1 پیمانه آرد

1  پیمانه شکر

230 گرم کره

3 عدد تخم مرغ

3 عدد زرده تخم مرغ

1 ق چ نمک

1 ق چ وانیل

طرز تهیه

ابتدا قالب‌تان را چرب کرده، آردپاشی نمایید. فر را هم با دمای 175 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا داغ شود. ابتدا زرده تخم مرغ، تخم مرغ نمک و وانیل را با چنگال می‌زنیم تا هم بخورد و یکدست شود. کره هم دمای محیط را با همزن برقی می‌زنیم تا کمی نرم شود، بعد شکر را اضافه می‌کنیم و خوب می‌زنیم تا شکر در کره حل شود (بین 8 تا 10 دقیقه) و رنگ مواد روشن شده و حالت خامه‌ای پیدا کند. حالا کم کم مایه تخم مرغ را اضافه می‌کنیم در حالی که همچنان با همزن هم می‌زنیم. (اگر نمی‌توانید همزمان انجام دهید مایه تخم مرغ را در سه قسمت اضافه کنید و بعد از هر بار خوب هم بزنید) بعد از اینکه تخم مرغ کاملاً هم خورد آرد را قاشق قاشق اضافه کنید و با دور کند همزن برقی هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود. مایه کیک را داخل قالب بریزید و قالب را برای 45 دقیقه تا 1 ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید. کیک را با استفاده از فرو کردن یک سیخ چوبی در عمیق‌ترین بخشش چک کنید. اگر سیخ چوبی تمیز بود یا یکی دو گلوله کیک کوچک به آن چسبیده بود کیک آماده است. این کیک نباید زیادی در فر بماند چون خشک می‌شود. بعد از اینکه از فر درآوردید 15 دقیقه زمان دهید تا کیک کمی خنک شود سپس از قالب خارج کنید و اجازه دهید کاملاً خنک شود. بعد از اینکه خنک شد برش بزنید و نوش جان نمایید. بهترین چاقو برای برش زدن آن چاقوی اره‌ای مخصوص نان است.

نکته:

میزان این مواد برای قالب لوف مناسب است اگر می‌خواهید از قالب گرد استفاده نمایید مواد را دوبرابر کنید.

توسط شیرین کیقبادی - 12 خرداد 1399

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف