اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو
یک صبحانه مقوی و سالم:

پودینگ دانه چیا

توسط شیرین کیقبادی - 25 تیر 1398
پودینگ دانه چیا

اگر می‌خواهید صبح که از خواب بیدار می‌شوید صبحانه‌تان آماده باشد، اگر می‌خواهید یک صبحانه سالم و‌در عین حال سیرکننده داشته باشید، پودینگ چیا گزینه‌ خوبی‌ست.

دانه‌های چیا از خوراکی‌های فوق‌العاده (Superfood) است که خواص بی‌نظیری دارد. از جمله دارای مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان‌، امگا-3 وفیبر  بوده و با اینکه از نظر مواد مغذی بسیار غنی است کالری بسیار پایینی دارد. 14 گرم از دانه چیا (معادل یک قاشق غذاخوری) حاوی مواد مغذی زیر است:

5.5 گرم فیبر
2 گرم پروتئین
4.5 گرم چربی (که 2.5 گرم آن امگا-3 است)
9٪ از کلسیم مورد نیاز روزانه
15٪ منگز مورد نیاز روزانه
15٪ منیزیم مورد نیاز روزانه
13.5٪ فسفر مورد نیاز روزانه
همچنین مقدار کمی روی، ویتامین ب3 (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین ب1 (تیامین) و ویتامین ب2 دارند.

این میزان ازمواد مغذی در تنها یک قاشق غذاخوری بی‌نظیر است، درحالیکه این مقدار از چیا تنها 68.5 کالری و تنها 0.5 گرم کربوهیدرات جذب‌شدنی دارد! تقریباً تمام کربوهیدرات موجود در چیا فیبر است که این یعنی هم به کار دستگاه گوارش کمک می‌کند و هم تبدیل به قند نمی‌شود. به علت میزان بالای پروتئین و فیبر، جزء خوراکی‌هایی است که به کاهش وزن کمک می‌کند.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که دانه چیا همان تخم‌شربتی یا تخم ریحان است در صورتی که اینطور نیست و این سه دانه از سه گیاه مختلف به دست می‌آیند. غیر از تفاوت ظاهری که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، دانه‌ چیا در کنار تخم‌کتان از بالاترین منابع امگا-3 گیاهی محسوب می‌شود درحالی‌که تخم‌شربتی و تخم‌ریحان امگا-3 ندارند و خواص دیگری دارند.

منبع شهر ما


پودینگ دانه چیا

زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه / زمان کل: 1 ساعت و 15 دقیقه / برای: 3 نفر
تهیه کننده: شیرین کیقبادی
اگر می‌خواهید صبح که از خواب بیدار می‌شوید صبحانه‌تان آماده باشد، اگر می‌خواهید یک صبحانه سالم و‌در عین حال سیرکننده داشته باشید، پودینگ چیا گزینه‌ خوبی‌ست.
به پینترست پین کن پرینت دستور غذا
پودینگ دانه چیا
[تعداد آرا: 1   میانگین: 5/5]
امتیاز دهید
مواد لازم
1 پیمانه شیر کمی وانیل (در صورت تمایل)
5 ق‌غ سرخالی دانه چیا میوه تازه /خشک و مغز برای سرو
کمی عسل (در صورت تمایل)  
طرز تهیه

دانه‌های چیا را به همراه وانیل و عسل به شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شوند. می‌توانید یک بار دیگر بعد از 15 دقیقه هم بزنید تا چیا در کل شیر به صورت یکسان پخش شود. سپس مخلوط را در یخچال بگذارید تا پودینگ ببندد (حداقل 1 ساعت.) می‌توانید شب مواد پودینگ را آماده کرده در یخچال بگذارید و صبح صبحانه‌‌ای مقوی و سالم داشته باشید. هنگام خوردن می‌توانید بنابر سلیقه و مواد در دسترس از تکه‌های میوه تازه (مثل انبه، انجیر و خرما) یا میوه خشک (کرنبری خشک، کشمش، مویز) و مغز (گردو، بادام و فندق) برای روی آن استفاده کرده و نوش‌ جان کنید.

نوش جان!

نکته:

  • در صورتی که پودینگ خیلی سفت بود می‌توانید میزان شیر را بیشتر کنید؛ همچنین اگر پودینگ زیادی شل بود میزان چیا را اضافه کنید.
  • در صورتی که دانه‌های چیا، مدت طولانی مانده باشد (کهنه باشد) کمتر لعاب می‌دهد.
توسط شیرین کیقبادی - 25 تیر 1398

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف