اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو
یک پاستای خانگی با پایه سیب‌زمینی:

نیوکی با گردو و سس کره قهوه‌ای

توسط شیرین کیقبادی - 01 دی 1398
نیوکی با گردو و سس کره قهوه‌ای

خمیر این پاستا از سیب‌زمینی و آرد تشکیل شده و بافتی نرم و یکنواخت دارد.

تاریخچه نیوکی (gnocchi) که مرسوم‌ترین نوع آن با سیب‌زمینی درست می‌شود به شمال ایتالیا برمی‌گردد، جایی که به علت هوای سردتر کشت سیب‌زمینی در مقایسه با انواع غلات راحت‌تر بوده‌است. حتی ریزوتو (risotto) و پولنتا (polenta) نیز از شمال ایتالیا بر‌آمده‌اند. علاوه بر سیب‌زمینی، نیوکی را می‌توان با سبزیجات دیگری چون سیب‌زمینی شیرین، کدو تنبل، اسفناج و... هم درست کرد.

نیوکی به علت بافت نرم و طعم غالب سیب‌زمینی کمتر از انواع دیگر پاستا نیاز به سس و طعم‌دهنده دارد. درست کردن این کوچولوهای خوشمزه نسبتاً پردردسر است ولی این خوبی را دارد که می‌توانید مقدار زیادی از آن را درست کرده، فریز نمایید و در دفعات به راحتی استفاده کنید. برای فریز کردن آن، بعد از شکل دادن نیوکی‌ها، آن‌ها را با فاصله روی تخته کار بچینید و در فریزر قرار دهید بعد از حدود 1 ساعت (وقتی که خودش را گرفت) می‌توانید از فریزر خارج نموده و در یک ظرف مناسب (یا کیسه فریزر) بریزید و دوباره به فریزر منتقل نمایید.

برای شکل‌دادن نیوکی وسیله مخصوصی هست که شبیه تخته‌های رخت‌شویی قدیم است (!) ولی با استفاده از چنگال هم می‌توان به شکل دلخواه رسید: فقط کافیست خمیر را که به اندازه حدوداً 2 سانتی‌متر برش زده‌اید روی شیارهای چنگال بغلتانید تا شیارهایی موازی روی آن ایجاد شود.


نیوکی با گردو و سس کره قهوه‌ای

زمان آماده‌سازی: 1 ساعت / زمان کل: 2 ساعت / برای: 4 نفر
تهیه کننده: شیرین کیقبادی
پاستایی با پایه سیب‌زمینی!
به پینترست پین کن پرینت دستور غذا
نیوکی با گردو و سس کره قهوه‌ای
[تعداد آرا: 1   میانگین: 5/5]
امتیاز دهید
مواد لازم

3 سیب‌زمینی بزرگ
1 تا 1/2 1 پیمانه آرد
1 تخم‌مرغ
1 ق‌چ‌ نمک
150 گرم گردوی خرد شده
50 گرم کره
پنیر پارمزان به میزان دلخواه
جعفری برای تزئین

طرز تهیه

کره را روی شعله ملایم حرارت دهید تا به صورت یکنواخت داغ شود و بدون اینکه بسوزد قهوه‌ای شود. بعد از گذشت حدود 10 دقیقه لردهایی در کره دیده می‌شود، وقتی که این لردها به رنگ قهوه‌ای درآمد کره قهوه‌ای شما آماده است. می‌توانید کره را صاف نمایید و یا اگر طعم غلیظ‌تر دودی را دوست داشته باشید می‌توانید با لرد استفاده نمایید.

سیب‌زمینی‌ها را بپزید و وقتی به قدری خنک شد که می‌توانستید به آن دست بزنید، پوستش را گرفته رنده ریز کنید. می‌توانید از روش کوبیدن هم استفاده نمایید ولی مطمئن شوید که تکه‌ای درشت باقی نماند. بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها کاملاً له شد آرد و نمک را اضافه نمایید و خوب ورز دهید سپس تخم‌مرغ را اضافه نموده و دوباره ورز دهید تا همه مواد قاطی شوند. روی تخته کار کمی آرد پاشیده، یک مشت از مواد بردارید و به شکل لوله/نوار دراز روی تخته رول نمایید. سپس آن را به قطعه‌های‌ 2 سانتی‌متری برش بزنید و هر قطعه را پشت یک چنگال بغلتانید تا شیارهایی روی آن ایجاد شود. البته بستگی به خودتان دارد: می‌توانید بدون شیار هم استفاده نمایید. من نصف نیوکی‌ها را برای این دستور استفاده و بقیه را فریز کردم.

برای پخت نیوکی یک قابلمه آب جوش آماده کنید. مقداری از نیوکی‌ها را داخل آن بریزید (خیلی قابلمه را شلوغ نکنید) وقتی که نیوکی‌ها به سطح آب آمدند یعنی پخته‌اند و می‌توانید با ملاقه توری آن‌ها را از سطح آب بردارید و سری بعد نیوکی را داخل همان آب آماده نمایید.

سپس نیوکی را داخل کره قهوه‌ای تفت دهید و گردو خردشده را نیز اضافه نمایید. غذای شما آماده است. می‌توانید در بشقاب دلخواه سرو نمایید و از پنیر پارمزان و جعفری برای تزئین استفاده کنید.

نوش جان!

تگ‌های این مطلب
توسط شیرین کیقبادی - 01 دی 1398

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف