اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو
غذای تبریزی:

خورش هویج

توسط شیرین کیقبادی - 30 فروردین 1400
خورش هویج

خورش هویج مرا یاد خاطرات خوش دوران کودکی‌ام می‌اندازد. آن وقت‌ها که...

خورش هویج مرا یاد خاطرات خوش دوران کودکی‌ام می‌اندازد. آن وقت‌ها که بیشتر به تبریز مسافرت می‌کردیم. مادر من اهل تبریز است و فکر می‌کنم خورش هویج حداقل با این دستور متعلق به آن خطه باشد. شیرینی ملایم هویج‌ها در کنار ترشی مطبوع آلوی برغان طعم ملسی در دهان به وجود می‌آورد که همیشه در خاطر می‌ماند. فکر می‌کنم که اصل خورش با گوشت گوسفندی تکه‌ شده درست می‌شود ولی با مرغ هم چیزی کم ندارد. من دوست دارم از آلوهای مختلف استفاده کنم، حتی گاهی یکی دو برگه قیصی نیز داخل خورش می‌اندازم. اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً این خورش خوشمزه و کمتر مرسوم را امتحان کنید. 

مثل همیشه خوشحال می‌شوم نظرتان را راجع به این غذا زیر پست برایم بنویسید.


خورش هویج

زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه / زمان کل: 2 ساعت / برای: 4 نفر
تهیه کننده: شیرین کیقبادی
یک خورش ترش و شیرینِ خوشمزه!
به پینترست پین کن پرینت دستور غذا
خورش هویج
[تعداد آرا: 1   میانگین: 5/5]
امتیاز دهید
مواد لازم

5 عدد هویج بزرگ
12 عدد آلوی برغان
12 عدد آلوی بخارا
کمی عسل/ شکر یا آبلیمو
3 عدد ران مرغ
1 پیاز کوچک
آب برای جوشاندن مرغ
2 ق‌غ نمک برای جوشاندن مرغ
روغن مایع یا کره
½ ق‌چ دارچین
¼ ق‌چ زعفران آسیاب‌شده
نمک و فلفل

 

طرز تهیه

آلوها را در آب خیس نمایید. میتوانید فقط از آلو برغان استفاده نمایید. هویج‌ها را خلال کنید. هرچه خلال هویج باریک‌تر و یک‌اندازه‌تر باشد، نتیجه مجلسی‌تر خواهد شد! هویج‌ها را داخل روغن یا کره تفت دهید. دارچین و در صورت تمایل شکر/عسل را اضافه نمایید. مرغ را در یک قابلمه گذاشته رویش را با آب بپوشانید. 2 ق‌غ نمک بریزید و روی حرارت بالا بگذارید تا کف کند. درست قبل از جوش‌آمدن‌(حدود 20 دقیقه) آبکش کنید و مرغ‌ها را بشویید. بعد از اینکه هویج‌ها سرخ و کمی نرم شدند از ماهیتابه خارج کنید. مرغ‌های آبکش شده را داخل همان ماهیتابه برگردانید. پیاز را نگینی خرد کنید. زعفران آسیاب‌شده را به همراه پیاز، نمک و فلفل به مرغ اضافه کنید. می‌توانید زعفران را دم کرده و بعد اضافه نمایید. درب قابلمه را ببندید و با حرارت کم بگذارید آب بیاندازد و بعد سرخ شود. بعد از حدود 20 دقیقه که دو طرف مرغ رنگ گرفت رب گوجه را اضافه کنید و کمی با رب تفت دهید تا خامی رب گرفته شود. حالا آلوهای خیس خورده را بشویید و به همراه هویج به ماهیتابه اضافه کنید؛ مقداری آب جوش هم بریزید تا نصف مرغ‌ها را بگیرد. اجازه دهید خورش برای حدود یک ساعت بپزد تا کاملاً جا بیافتد.

بعد از اینکه خورش آماده شد به همراه چلو زعفرانی سرو کنید.

نوش جان!

نکته:

  • من تقریباً همیشه از این روش برای پخت مرغ استفاده می‌کنم. آبکش کردن اولیه مرغ باعث می‌شود بوی زهم آن گرفته شده و مرغ خوشمزه‌تر شود.
  • برای مجلسی‌تر شدن خورش می‌توانید پیازها را خلالی کرده و جداگانه سرخ نمایید و بعد از اینکه مرغ تفت خورد به آن اضافه نمایید. ولی من همیشه از این روش استفاده کردم و از نتیجه راضی هستم.
  • اگر خورش را شیرین‌تر می‌پسندید می‌توانید کمی شکر یا عسل به هویج بزنید و یا چند برگه قیصی همراه آلوها اضافه نمایید. اگر هم ترجیح می‌دهید خورش ترش‌تر شود می‌توانید کمی آب لیمو ترش به آن اضافه کنید.
توسط شیرین کیقبادی - 30 فروردین 1400

مطالب مرتبط

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف